WATERBOMBER.SE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PBY BU 640064  - 11011 - CF-IZZ - F-ZBAZ - Pelican Noir - CF-IZZ - EC-940 - EC-FMC

 




PBY-6A BU 640064 byggdes av Consolidated i New Orleans i deras fabrik vid Lake Ponchartain och tjänstgjorde först i U.S. Navy till och med 1950 med registreringsbeteckningen 11011. Därefter köptes hon av World Wide Ariways i Canada och registreras 1956 som CF-IZZ. Hon blir en hybrid då man byter hela stjärtpartiet till en -5A. Dessutom är hon inte längre försedd med blisters. 1965 köps hon av Montreal Air Service, därefter av Kensington Aviation Ltd of Toronto, och konverteras till vattenbombare.





 




 

Denna PBY är den sista som inköps av Protection Civile i Frankrike och hon levereras via Dublin den 20 maj 1966. Hon hyrs först 1966-1967 för att slutligen köpas av Protection Civile i slutet av 1967. 1968 får hon beteckningen F-ZBAZ (Zoulou), det svarta bandet och döps till ”Pelican Noir” (den svarta pelikanen).



Den första augusti 1969 förbereder sig besättningen för sprida vatten över en skogsbrand. Vid överflygningen tappar flygplanet höjd och dess vänstra vingspets slår i förarhytten på en brandbil. Den infällbara pontonen i vingspetsen slits av, brandbilens förarhytt trycks in. Lyckligtvis fungerar den infällbara pontonens stag som brytpinnar vid kollisionen och en allvarligare olycka undviks. Besättningen och brandmännen undkommer med blotta förskräckelsen.



 

1970 så lämnar F-ZBAZ Marignane för att ställas upp i en hangar i den gamla militära flyghamnen i Berre fram till 1973.




 

Hon rullar upp för slipen i Berre för sista gången




 

Hon förs över till Canada registrerad som CF-IZZ köpt och ägd fram till 1977 av Field Aviation Co Ltd of Toronto. Hon får nosen målad flammande röd.



 

 1977 köps hon av Avalon Aviation Ltd i Red Deer, Alberta. Hon är först baserad i Red Deer , men flyttas 1979 till Parry Sound i Ontario. Hon målas om i Avalon Aviations färger och får nummer “5” målat på fenan.




 


Den får senare heta 795 med samma registrering CF-IZZ. Efter att Avalon upphör med sin verksamhet står hon uppställd i Parry Sound från den 28 februari 1988 till 1989.



 

Köpt av Servicios Aereos Espagnoles S.A (SAESA) den 4 juli 1991, flygs hon över som EC-940 och levereras 1991.Hon byter identitet till EC-FMC, förlorar numret 795 på skrovet och får istället ICONAS logotype påmålad.




 

Nyttjad som vattenbombare hos ICONA, behåller hon Avalons färger och numret 795 under höger vinge.



 

Från 1992 till 1994 är hon stationerad i Gerona. Nätt och jämt kan man se resterna av det gamla numret vid den främre dörren.




 

1995 målas hon gul förutom under skrovet och motorkåpornas främre kant.



 

1996 används hon i Portugal av ATA, ( Aérocondor Transportes Aéros), 1999 ställs hon i beredskap på Cuatro Vientos och förblir baserad där.




 

I maj 2004, parkerar hon i Ocaña för att målas om.





 

2005 står hon nymålad för att bjudas ut till försäljning.

 


 


Sommaren och hösten 2009 pågår arbetet med att duka om vingar, kontrollera alla system, serva motorer och propellrar inför flygningen till Sverige med den nye ägaren.

 

 

webmaster@waterbomber.se

2010-01-26

WATERBOMBER.SE © 2009 • Privacy Policy • Terms Of Use